Wearable zoekt killer-app

Ontwikkelaars en marketeers moeten iets nieuws leren: apps maken en bedenken voor wearables. Met de komst van de Apple Watch en Android Wear gaat deze markt snel groeien, zo is de verwachting. Wie gaan deze markt domineren? En wat is de roadmap voor de nieuwe generatie apps? Een vooruitblik.
Heel spectaculair of futuristisch is het niet wat de gemiddelde gebruiker van een wearable op dit moment met zijn gadget doet: een notificatie bij een nieuw mailtje, scrollen naar een nieuwe muziektrack of het aantal gemaakte stappen bijhouden. Ja, het is ook mogelijk om spraakopdrachten te geven aan je Android Wear-horloge (‘OK Google, send e-mail to X’), maar voor de meeste gebruikers voelt dat nog ongemakkelijk en sociaal onaangepast.
We staan nog maar aan het prille begin van een hele nieuwe ontwikkeling: er zijn weinig toepassingen en apps, en het aantal gebruikers van wearables is nog klein. Maar met de komst van Apple Watch begin 2015 en het toenemend aantal horloges dat op Googles wearable besturingssysteem Android Wear draait, lijkt het een serieuze markt te worden.
Doorbraak
Tot nu toe verliep de opmars van wearables gestaag: er zijn wereldwijd ongeveer een half miljoen Pebble-horloges over de digitale toonbank gegaan en Samsung verkocht het eerste kwartaal van 2014 een half miljoen smartwatches.
Ook zijn er nog de fitness-wearables, zoals Jawbone en de FuelBand van Nike. En marktleider Fitbit, die in het eerste kwartaal van dit jaar goed was voor de helft van de in totaal 2,7 miljoen verkochte wearables, aldus cijfers van analist Canalys.
Daarnaast is de Google Glass sinds juni ook voor de gewone consument in een aantal landen te koop. Hoeveel er tot nu toe van verkocht zijn, is onbekend. Het bedrijf uit Mountain View maakt hierover geen cijfers bekend; maar het lijkt onwaarschijnlijk dat de dure bril een kaskraker is.
Als er een wearable is die de komende periode écht gaat doorbreken, dan is het de smartwatch. Volgens BI Intelligence zal maar liefst zeventig procent van de verkochte wearables de komende vijf jaar een smartwatch zijn. Waarbij twee partijen cruciaal zijn: Google en Apple.
Met deze twee grote platformen wordt het voor ontwikkelaars opeens interessant om apps te ontwikkelen. Rivalen als Samsung en Pebble hebben nu nog hun eigen besturings- en app-ecosystemen, maar het is goed mogelijk dat ze op termijn alsnog volledig overgaan op Android Wear. De Japanners hebben zelfs al een smartwatch die erop draait.
En wat doet Swatch, marktleider in de horloge-industrie? Gaat het ook eerst een eigen besturingssysteem ontwikkelen, of kloppen de geruchten dat Apple en Swatch achter de schermen samenwerken? Heel waarschijnlijk is dat laatste niet, nu Apple zijn eigen Watch groots heeft aangekondigd.
Er zijn sceptici die niet in een doorbraak van de smartwatchmarkt geloven. Maar zelfs een kritische analist als Harry Wang – van Parks Associates – schat in dat er in 2018 honderdtwintig miljoen smartwatches zullen worden verkocht. Een stuk minder dan de miljard smartphones die er vorig jaar over de toonbank gingen, maar nog altijd een flink aantal. Ook een voorspelling van Wang: Apple en Google gaan de markt voor smartwatches domineren. Kleine spelers maken weinig kans, aldus de analist.
Irritatie
Gadgetliefhebber Sam Warnaars denkt dat wearables, en dan voorlopig met name smartwatches, de toekomst zijn. Hij maakte dit jaar de overstap van uitgever Sanoma naar aFrogleap, waar hij senior digital producer is. En houdt zich er onder meer bezig met het bedenken van toepassingen voor wearables. “Als je kijkt naar de ontwikkeling van computers dan zie je dat schermen steeds kleiner worden. Smartwatches zijn een logische volgende stap.”
Een wearable draag je dicht op je huid, waardoor de relatie die je ermee hebt persoonlijker is dan die met een smartphone, aldus Warnaars. Een bericht dat je binnenkrijgt op je smartwatch is ook minder gemakkelijk te negeren dan die op je smartphone. En een trillend horloge voelt nu eenmaal anders dan een trillend apparaat in je broekzak. Ontwikkelaars moeten daar rekening mee houden, want wie zijn app veelvuldig een niet-relevante notificatie laat sturen, zal er eerder veel irritatie mee opwekken.
Dat een smartwatch dichter op huid en oog zit, biedt voordelen. Zo wijst de navigatie op de Apple Watch de wandelaar, hardloper of fietser ‘blind’ de weg, door hem via uiteenlopende soorten trillingen een signaal te geven wanneer hij links of rechts moet afslaan.
Toch zal de smartwatch voorlopig vooral een extensie van de smartphone zijn, denkt Warnaars. “Ik heb al meerdere smartwatches getest en merk dat ik mijn telefoon minder uit mijn zak haal, omdat ik de belangrijkste notificaties al op mijn horloge zie.” Een blik op je pols is voldoende om te zien of er een interessant e-mailtje of facebookbericht is binnengekomen. Alleen bij de echt belangrijke berichten – misschien één op de tien – haal je de telefoon uit je zak, zo is Warnaars ervaring.
Waar Android-horloges in besturing en schermgebruik een kleinere variant van de smartphone zijn, bewandelt Apple een andere route. ‘Wij kiezen voor een heel nieuwe vorm van besturing, middels een nieuw soort muis’, zei CEO Tim Cook bij de presentatie begin vorige maand. Het ouderwetse draaiwieltje – the crown – aan de zijkant van het horloge, speelt hierbij een centrale rol. Je kunt ermee scrollen, navigeren en in- en uitzoomen.
Optimalisatie
Er zijn ruwweg twee grote groepen apps voor de smartwatches te onderscheiden: notificatie- en health-apps. Bij die laatste categorie draait het vooral om de sensoren van de wearables: hoe meer er daarvan zijn, des te meer er te meten is. Van hartslag, temperatuur, stress en beweging tot het aantal stappen. Warnaars: “Zoals camera’s vroeger werden verkocht door te pronken met het aantal pixels, zullen wearables dat gaan doen met het aantal sensoren dat ze hebben.”
Google focust met Android vooralsnog op de notificaties en integratie met Google Now. Apple legt meer focus op gezondheid en sensoren. De Apple Watch meet bijvoorbeeld ook de hartslag van de gebruiker en herbergt een geavanceerde geïntegreerde stappenteller.
Wie een Android Wear-smartwatch heeft, krijgt automatisch notificaties gepushed die ook op de smartphone te zien zijn. Het aantal speciaal voor Android Wear ontwikkelde apps is overigens nog gering. Slechts enkele tientallen apps staan klaar in een speciale sectie van de Play Store. Meestal gaat het om apps die zijn geoptimaliseerd voor het kleine scherm van het horloge, wat betekent: geen uitgebreide menu’s en schermen vol informatie, maar een weergave van alleen de meest noodzakelijke informatie.
Interacties moeten hierbij zo simpel mogelijk zijn. Met dating-app Tinder is het bijvoorbeeld wel mogelijk om op je horloge foto’s van potentiële dates te bekijken en weg te swypen, maar op het moment dat je een profiel wilt bestuderen, zul je je smartphone erbij moeten pakken. Een dergelijke hoeveelheid aan informatie kan het kleine scherm simpelweg nog niet aan.
BMW
De komende drie tot vijf jaar zal er nog altijd een connectie met de telefoon nodig zijn, voorspelt Jonas Oijevaar, business developer bij Infostrada, en oprichter van Wearable Wednesday. “De connectie met de smartphone is niet alleen nodig vanwege het kleine scherm, maar heeft ook te maken met de hardware. In een klein horloge passen minder chips, sensoren en andere technologieën dan in de veel grotere smartphone.”
De rekenkracht van het horloge komt dus voorlopig niet in de buurt van die van een smartphone, waardoor de wearable voorlopig het kleine afhankelijke broertje blijft. Oijevaar: “Je ziet dan ook dat een smartwatch-app bijna altijd gekoppeld is aan een native-app op je telefoon.” Wie bijvoorbeeld de populaire RunKeeper-hardloop-app op zijn horloge installeert, moet tijdens het hardlopen alsnog zijn smartphone meenemen. Ook de Apple Watch kan niet zonder smartphone en werkt alleen samen met de iPhone 5 of hoger.
Verschillende ontwikkelaars werkten al voor de lancering van de Apple Watch aan

Share

Comments are closed.